Støtte- kontaktpersoner til børn og unge
BL § 32 stk. 1, nr. 3

LØFT, relationspædagogik, netværk- og civilsamfundsinddragelse

Kontaktpersonsindsatsens metodiske fundament er forankret i den løsningsfokuserede tilgang, LØFT og relationspædagogik. Tillid og tryghed er en forudsætning for positiv udvikling og læring. Især for vores målgruppe, der ofte er udfordret på deres tro på egne evner samt tillid til andre mennesker. 

Vi støtter den unge i at opdage og se egne ressourcer og potentialer og således hjælper vi med at identificere elementer i den unges liv, der er gunstige for vedkommendes trivsel og deltagelse i positive fællesskaber.

Tilrettelæggelse af indsatsen

Indsatsen tilrettelægges og tilpasses ud fra de specifikke behov, der er er formuleret i samarbejdet med kommunen samt ud fra det, vi identificerer i takt med, at vi lærer den unge at kende. Vi er omhyggelige, når vi matcher en kontaktperson med en ung, fordi vi ved, at det rette match understøtter den vigtige tillidsdannelse, som er afgørende for vores betingelser for at støtte den unge til positiv udvikling. Vi ved, at positiv udvikling sker i fællesskaber, hvorfor vores kontaktpersoner inddrager den unges nærmeste omsorgsgivere og relevante netværk såvel som vi også sigter efter at få den unge engageret i f.eks. foreningsliv.

Vi har god erfaring med at kombinere kontaktpersonsordningen med en familiekonsulent og således sætte ind med en koordineret indsats i barnets eller den unges familie eller nærmeste relevante netværk. Dette kan være med til at forkorte indsatsens varighed såvel som det understøtter en forankring af den positive udvikling, når støtten stopper.

Vi har god erfaring med at kombinere kontaktpersonsordningen med en familiekonsulent og således sætte ind med en koordineret indsats i barnets eller den unges familie eller nærmeste relevante netværk. Dette kan være med til at forkorte indsatsens varighed såvel som det understøtter en forankring af den positive udvikling, når støtten stopper.

Alt afhængig af den unges specifikke behov, kan vores team af kontaktpersoner trække på en række af metoder og tilgange såsom;

  • Vredeshåndtering
  • Narrative samtaler
  • Motiverende samtaler
  • Mentaliserende samtaler
  • Misbrugsvejledning
  • ADL
  • Social træning

Vi er tilgængelige 24/7/365

Der kan iværksættes kontaktpersonsordning med få timers varsel, hvis der er alvorlig risiko for, at barnets udvikling og trivsel er i fare. Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder, eller vil ønsker du en støttekontaktperson til en konkret sag?

Vi står til rådighed døgnet rundt på telefon 53 68 53 53.

Læs mere om vores ydelser inden for ungeindsatser

Det siger vores samarbejdspartnere

“Hos Gravitas løser de opgaven nærmest indenfor 24 timer fra du ringer til de har et skræddersyet tilbud som passer din familie/ung“

“Personalet er altid smilende og imødekommende“

”Det har været super med det tætte samarbejde, med hurtig respons og dialog”

”Det har været så dejligt, at I kunne være så fleksible og kunne varetage indsatsen på skæve tidspunkter på dagen”

”Vi er glade for det tætte samarbejde og at vi altid kan få fat i jer, når vi skal planlægge møder eller drøfte indsatsen”

VIL DU HØRE MERE OM, HVORDAN VI KAN HJÆLPE?

Vi vender tilbage på din henvendelse snarest muligt. Gravitas står klar til at hjælpe DØGNET RUNDT HELE ÅRET!

SKRIV TIL OS