Velkommen til Gravitas Mern
For børn og unge

Børn- og Ungehjem Gravitas Mern

Gravitas Mern er etableret efter Barnets Lov § 43 stk. 1, nr. 6 med 12 pladser. Vi er et privat Børne- & Ungehjem med faste og forudsigelige rammer og familiær atmosfære. Gravitas Mern modtager børn og unge og søskende i alderen 12-18 år.

På Børne- og ungehjemmene støtter vi barnet eller den unge i en tryg base, der er præget af både omsorg og udviklingsmuligheder. Barnet eller den unge inviteres ind i et stærkt fællesskab, hvor vi er der for hinanden.

Alle vores børn & unge har ret til at blive set og hørt og få plads i fællesskabet og fællesskabet bliver også stærkere, når alle respekterer og drager omsorg for det.

Målgruppe

Gravitas Mern’s målgruppe er børn og unge i alderen 12-18 år, med mulighed for forlængelse frem til det 23. år, hvor anbringelsesgrundlaget er omsorgssvigt samt utilpasset, problemskabende og antisocial adfærd.

De unge kan have oplevet omsorgssvigt og haft svage og dysfunktionelle familieforhold præget af uforudsigelighed samt skiftende voksne i hjemmet.

De udviser ofte manglende tillid til voksne, som resultat af uforudsigelighed, vold, misbrug og/eller psykiske eller psykiatriske problematikker hos forældrene. De unge kan ligeledes være en del af uhensigtsmæssige miljøer, som forstærker deres problematiske adfærd.

Derudover kan vores unge f.eks. have emotionelle, neurologiske og psykosociale vanskeligheder, herunder opmærksomhedsforstyrrelser og udviklingsforstyrrelser.

De kan ligeledes have ADHD og autisme med lettere støttebehov samt tilknytningsforstyrrelser, hvor diagnosens negative effekter er blevet forstærket på grund af utilstrækkelig omsorg fra omsorgsgiverne i barndommen. Dette kan vise sig i adfærden gennem begrænset evne til selvkontrol, lavt selvværd, højt skolefravær og adfærdsreguleringsproblematikker.

Vores målgruppe omfatter ikke unge med nedenstående problematikker:

  • Unge med svære fysiske handicap
  • Unge der anbringes jf. Straffuldbyrdelsesloven som led i en afsoning af overtrædelse af Straffeloven
  • Unge der anbringes jf. Lov om Bekæmpelse af Ungdomskriminalitet, der udøver legemsangreb af særlig rå, brutal eller farlig karakter
  • Unge, der er anbringes på baggrund af behandlingskrævende psykiatriske diagnoser, såsom skizofreni eller psykoser
  • Unge der er akut selvmordstruet

Medinddragelse og medbestemmelse er vigtige principper vi lever efter og som led i det daglige pædagogiske arbejde har vi indskrevet FN’s børnekonvention i vores praksis med de tilhørende demokratiske principper.

Forældresamarbejde

Vi insisterer på at samarbejde med barnets eller den unges forældre der hvor det er muligt, da vi ser det som afgørende dels for en god anbringelse, at forældrene følger med i deres børns liv og dels samtidigt udvikler og tilegner sig nye kompetencer.

Hvis det vurderes nødvendigt kan vi også tilbyde familiebehandling sideløbende med barnet/den unges anbringelse, fordi vi ved, at hvis forældrene samtidig får styrket deres ressourcer, ser vi en større udvikling hos barnet.

Ungestøtte

De tilfælde hvor det er nødvendigt, har vi mulighed for at kontaktpædagogen eller anden voksen som den unge har opbygget en tryg relation til, kan følge den unge i overgangen fra anbringelsen til selvstændighed gennem en ungestøtteindsats.

Visitation

Visitationen af et barn/ung sker direkte fra kommunerne ved fremsendelse af relevante sagsakter til vores sikre mail på kontakt@gravitas.dk.

  • Ud fra de foreliggende oplysninger, vurderer Gravitas om hvorvidt tilbuddet er det rette for barnet eller den unge. Det er bl.a. i vores overvejelser, om hvorvidt barnet/den unges problemstilling kan rummes i tilbuddet og i den eksisterende gruppe af børn og unge.

  • Når det er besluttet, at en ung kan indskrives, inviteres sagsbehandler fra anbringende kommune og dernæst forældre (uden barnet/den unge) på besøg. Forud for besøget, vil Gravitas sende brochure til den unge og forældre, så de har mulighed for at orientere sig om stedet inden besøget.

  • Når forældrene har godkendt tilbuddet, inviteres de og deres barn/ung igen til Gravitas. Ved første besøg vil den barnets eller den unges kontaktpædagog også være til stede.

  • Hvis den unge godkender Gravitas, aftales indskrivningsdato samt anden relevant praktik omkring indflytning m.m.

  • De første 3 måneder af indskrivningsperioden, betragtes som en observationsperiode, hvor vi skal lære den unge og forældrene at kende. Observationsperioden vil bl.a. bidrage med viden til at vi i samarbejde med kommunen og den unge, kan lave en udviklings- og behandlingsplan, samt en ungeplan.

Alle børn der er i målgruppen for almenskole, indskrives lokalt på folkeskole i Vordingborg kommune i et samarbejde med anbringende kommune samt Vordingborg Kommune.

Metoder og tilgange

For at imødekomme børnene og de unges specifikke behov samt personlighedsmæssige forskelligheder, er vores pædagogiske teams sammensat således, at det står på et fast metodisk fundament og samtidigt har en spredning af fagligt relevante metoder og redskaber. Denne spredning afspejler sig også i teammedlemmernes køn, alder, etniske ophav og fritidsinteresser.

Relationelle kompetencer

Vores personale har stærke relationelle kompetencer samt evner og vilje til at reflektere over egen praksis, incitament og reaktionsmønstre. Dette er vigtigt for at personalet kan fastholde at være relevant støttende samt kontinuerligt at kunne;

  • Være omsorgsfulde
  • Være nysgerrige
  • Være anerkendende
  • Bevare blikket for ressourcer

Miljøterapeutisk tilgang

Med den miljøterapeutiske tilgang skaber vi sammenhæng mellem børne og ungehjemmenes fysiske rammer, dagligdagens struktur og den sociale omgangsmåde, så miljøet omkring barnet/den unge er understøttende for trivsel og udvikling.

Fysiske rammer

Vi indretter omgivelserne, så de er trygge og nemme at navigere i, med faste områder til afslapning, aktiviteter og fællesskab. Dette skaber en atmosfære, hvor de unge kan føle sig hjemme og finde ro i hverdagen.

Struktur i dagligdagen

Hverdagen er bygget op omkring faste rutiner og tidspunkter, som skaber forudsigelighed. En stabil rytme med måltider, aktiviteter og pauser hjælper de unge med at få overblik, finde ro og udvikle selvstændighed og ansvar.

Social omgang

De voksne er til stede som nærværende og stabile støtter, der skaber tillid. Gennem en åben og respektfuld tilgang arbejdes der på at hjælpe de unge med at udvikle sociale færdigheder som empati, kommunikation og håndtering af konflikter. Dette styrker deres evne til at fungere i fællesskabet.

Systemisk-narrativ tilgang

Med den systemisk-narrative tilgang tilrettelægger vi den pædagogiske tilgang med blik på, at trivsel og udvikling dels forudsætter konstruktivt samspil mellem de sociale kontekster, som børnene og de unge indgår i og dels i kraft af de måder, som de sprogliggør sig selv og deres verdensforståelse på.

Løsningsfokuseret tilgang

Med den løsningsfokuserede tilgang LØFT sikrer vi, at personalet har blik for den unges ressourcer, håb og drømme og at vi kan arbejde progressivt med at styrke deres muligheder for trivsel og udvikling. Børnene og de unge er eksperter i deres eget liv og personalet er eksperter i at stille de rigtige spørgsmål og derved anvise nye og konstruktive handle- og værensmåder.

KRAP

Med KRAP sikrer vi, at vi kan arbejde målrettet og systematisk med anerkendelse. Vi understøtter de unges personlige udvikling gennem anerkendelse af deres ressourcer og personlighedsmæssige særegenhed. Vi er bevidste om, at hvad der er opleves som anerkendelse, er forskellig fra ung til ung. Derfor tilpasser vi vores anerkendelsesstrategier til det et enkelte barn/unge.

Low arousal

Med low arousal tilgangen sigter vi mod at forstå de unges mestringsstrategier i svære kravsituationer og vi ved, at de unge har brug for tryghed og overskud for at kunne mestre hverdagen hensigtsmæssigt.

Vi arbejder mod at indrette de unges dagligdag, med et fokus på at forebygge, nedtrappe og afværge potentielle konflikter. Det gør vi ved at mestre vores eget følelsesliv samt sikre, at de unge kan mærke, at deres grænser er respekterede.

Vi tager ansvaret for at hjælpe de unge med at udvikle relevante strategier til at kunne honorere udefrakommende krav. Samtidig øver vi sammen med de unge at regulere deres nervesystem.

Vores personale er trænede i at deeskalere eventuelle konfliktsituationer og undgå magtanvendelser, og imødegår potentielle konflikter med ro og evt. makkerskifte.

Vores pædagogiske teams kan desuden trække på nedenstående ikke udtømmende række af metoder og redskaber for at møde det enkelte barns/unges specifikke behov:

  • Motiverende samtaler

  • Mentaliserende samtaler

  • Vredeshåndtering

  • Misbrugsvejledning

  • Angstbehandling

  • Traumebehandling

  • ADL

  • Social træning

Dokumentation

Grundig dokumentation er et vigtigt element i en succesfuld anbringelse. Vi fører dagbog hver dag i journaliseringssystemet SofuS. Hver tredje uge har vi personalemøde, hvor vi bl.a. foretager interne opfølgninger og drøfter de unges trivsel og udvikling i plenum.

Vi udarbejder løbende statusrapporter i overensstemmelse med lovgivningen om opfølgning og efter aftale med de respektive kommuner. Til dette formål har vi lavet et statusrapportskema, der er inspireret af ICS. Statusrapporten indplacerer målene i Barnets-/den Unges Plan i nedenstående kategorier og kan således overføres direkte i mange kommuners egne systemer:

  • Udvikling og adfærd
  • Sundhedsforhold
  • Skoleforhold
  • Fritidsforhold og aktiviteter
  • Familieforhold

Progressionsmåling og inddragelse

Vi måler løbende på de anbragtes egen opfattelse af deres trivsel og udvikling. Dette gør vi via vores eget udviklede digitale progressionsmålingsværktøj, som vi har valgt at kalde Grade. Grade giver vores indskrevne mulighed for på regelmæssig basis at sætte tal på deres oplevelse af deres trivsel og udvikling, og således har vi systematiseret inddragelse i vores dokumentationspraksis. Se mere her – LINK TIL GRADE.

VIL DU HØRE MERE OM, HVORDAN VI KAN HJÆLPE?

Vi vender tilbage på din henvendelse snarest muligt. Gravitas står klar til at hjælpe DØGNET RUNDT HELE ÅRET!

SKRIV TIL OS